Hållbar ekonomi och god tillväxt

i bloggserien om kristdemokraternas europapolitik

Kristdemokraterna vill arbeta för ett EU som bygger på en social och hållbar marknadsekonomi där även andra värden än ekonomisk tillväxt lyfts fram. Makten över den ekonomiska politiken ska ligga kvar på den nationella nivån även om hela EU bör arbeta mot gemensamma mål. Vår globala konkurrenskraft behöver stärkas genom ökade satsningar på forskning och utveckling samt bereda väg för ny teknik. Importtullar och handelshinder är inte rätt väg att gå. Vi behöver en helhetssyn på tillväxten och det är viktigt att den ekonomiska tillväxten inte går ut över miljön och klimatet. Ekonomi och etik hänger samman och är beroende av varandra, Kristdemokraterna menar att ett ansvarsfullt ägande kan vara förutsättning för goda etiska handlingar. Det personliga och ansvarsfulla ägandet bör uppmuntras. Villkoren för företagsledare och institutioner ska vara generösa när det är motiverat men de måste tåla kritisk granskning och diskussion. Arbete och företagande är grunden för materiellt välstånd, för detta krävs ett näringsvänligt klimat. Företag har, liksom varje enskild människa, ett ansvar för sin omgivning. Kristdemokraterna anser att hederlighet och god etik måste löna sig och att bedrägerier, korruption, maktmissbruk och fiffel måste stoppas.

Och som tidigare nämnt kommer vi i Halland att genomföra vårt provval inför EU nu på lördag, runt om i Sverige försegår det just nu provval inom Kristdemokraterna.

Det är så spännande, glöm inte att kryssa för mig om du är en av dem som röstar ; ) jag lovar att jag ska göra ett riktigt toppenjobb inom EU ; )


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback