Jag kommer att rösta för en station i centrum

Den senaste tiden har Östra spåret och SPI drivit en kampanj för att man än en gång ska aktualisera Östra spåret. Det har på insändarsidan efterlysts vad kommunfullmäktiges ledamöter tycker. Själv satt jag inte i kommunfullmäktige när processen med dubbelspår startade men jag är glad att man då kom fram till att stationens placering bör vara i centrum.

Utredningsarbetet har pågått under många år och flera alternativ har utretts. Varbergs kommun och Länsstyrelsens i Halland ansåg att en tunnel var det bästa alternativet. En utbyggnad öster om staden bidrar till en minskad tillgänglighet och en minskad konkurrenskraft gentemot andra transportmedel. De som idag förespråkar Östra spåret för fram åsikten att det är lika långt för dem som bor utanför Varberg att ta sig in till centrum som det är för dem som bor i centrum att ta sig därifrån, vilket givetvis är korrekt men de missar ett par viktiga aspekter. Många som väljer att bo i centrum väljer att bo centralt för att minska behovet av bil och många av dem som kommer med tåg till Varberg ska till ett centralt läge. Själv pendlar jag med tåget till Halmstad, ett par gånger har jag behövt stanna i Falkenberg som numera har sin station utanför centrum, dessa dagar har jag valt att ta bilen. När jag åker till Stockholm väljer jag alltid tåget framför flyget eftersom jag tycker att det är bekvämt att slippa ta mig till och från en flygplats. Många ser tåget som ett bra miljövänligt alternativ om man vill ta sig mellan ett centrum till ett annat centrum.

Vad det gäller finansieringen så är 290 miljoner otroligt mycket pengar och visst känns det mycket irriterande att insatsen höjs trots att vi idag ännu inte har ett fastslaget datum för när utbyggnaden kan påbörjas. När principavtalet tecknades 1996 ansåg man att de positiva lokala effekterna motiverade att kommunen bidrog till finansieringen och man uppskattade att den summan som beslutades motsvarade dessa effekter. Studier har visat att man i utbyggnadsområden har kunnat påvisa större effekter än man först räknat med. Regeringen har dessutom tillsatt en utredning som har sett över hur redovisning av medfinansiering av statliga infrastrukturprojekt skall hanteras hos kommunerna. En lagändring kommer att göra det möjligt för Varberg att kostnaden för medfinansieringen kan fördelas under ett stort antal år.


Kommentarer
Postat av: Jeena Paradies

Är det någon man kan skriva till att stödja dig? Precis det här med att inte behöva ha bil om man bor centralt är ju hela grejen med tåget. De som bo utanför behöver redan bil för att handla, ect. och har den redan. Alla som bo i centrum skulle behöva skaffa en då.



Jag känner många Falkenbergare och alla gnäller att då måste ta bussen till stationen, det är ju rent geografiskt så att det bor nu mycket mindre folk i närheten av tågstationen än förr. Jag se inga fördelar med det heller.

Postat av: Pierre Ringborg

Bra Lilith! Du var inte med 1996 men du följer vår väg som tog beslutet då!

2009-09-12 @ 09:55:08
URL: http://pierreringborg.blogspot.com
Postat av: Lilith

Jeena Paradies: Egentligen är hela (iaf nästan) fullmäktige för det som jag skriver. Den som är emot är SPI och de har bara en ledamot.



Däremot har föreningen Östra spåret försökt få fullmäktige att ändra sig och på HN´s insändarsida gett sken av att majoriteten av människorna i Varberg vill ha stationen utanför Varberg.



Du kan ju alltid skriva en insändare till HN eller Varbergs Posten.

2009-09-12 @ 20:29:30
Postat av: Lilith

Fast det klart bara för att fullmäktige är överens betyder det ju inte att beslutet är i hamn, skriv gärna till riksmedia, regeringen, infrastrukturministern, barnverket och liknande.

2009-09-14 @ 05:08:09
Postat av: LEE

Jag lyssnade delvis till debatten i kf i tisdags. Tyckte jag hörde dig säga att även alternativet östra spåret innehåller en tunnel. Är det sant? I såfall borde de skämmas, de som representerar östra spåret.

Vidare, jag är tveksam till om föreningen östra spåret hade funnits om inte södra tunnelmynningen hade placerats precis i Curt-Runes trädgård.

2009-09-17 @ 23:44:41
Postat av: Lilith

Lee: När man bestämde sig för tunnel genom Varberg och en placering av stationen i centrum utredde man även östra spåret. I det förslaget fanns en tunnel med. Jag har på Varbergs postens debattforum nu fått reda på att Östra spåret har tagit fram ett alldeles eget förslag som inte innehåller en tunnel, men jag vet inte. Fick inget svar från SPI när jag frågade om tunnel eller inte tunnel vad det gäller Östra spåret. Hade ju varit så lätt för honom att tala om att de hade ett alldeles eget förslag och inte det Östra-spåret-förslag som utretts (man tar ju liksom för givet att det är det förslaget som det handlar om) Men du har nog rätt i din betraktelse om att det kanske inte enbart är samhällets bästa man har framför ögonen när man från Östra spårets sida förespråkar den dragningen som man gör.

2009-09-18 @ 05:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback