"Panik från Kristdemokraterna"

Det skriver Jenny Sjödin i en krönika i Sundsvalls tidning, läs den här. Nu hör det väl inte till vanligheterna att jag läser Sundsvalls tidning boendes på Västkusten som jag är men av en händelse blev jag uppmärksammad på den idag.

Jag känner att jag vill påpeka ett par saker.

Jag har svårt att se att Göran Hägglund har försökt "att utestänga meningsmotståndare från debatten med hänvisning till vanligt folks sunda förnuft." Jag har inte sett att Hägglund någonstans har gjort detta. Att minska politikers detaljstyrning av människors vardag handlar inte om att "oliktänkande ska vara tysta och förstå att majoriteten har rätt". Jag tror att det är viktigt att att olika åsikter, teorier och värderingar diskuteras och lyfts upp. Men människor behöver inte bli skrivna på näsan att de lever fel bara för att man inte delar exakt lika på föräldraledigheten eller att man inte har genusanpassat sina barns uppväxtmiljö.

Sjödin skriver "Varför är det okej att samarbeta med ett parti som uttrycker förakt för individens unika förmåga att reflektera och kritisera sin omgivning och rådande normer" Menar hon att Kristdemokraterna uttrycker förakt för individers förmåga att reflektera och kritisera? Ärligt talat har jag lite svårt att förstå vad hon syftar på. Vi tror på valfrihet och att människor är tänkande moraliska individer som kan ta ansvar för sina liv. Inte heller anser jag att KD försöker misstänkliggöra landets intellektuella.

 

Kanske borde jag inte ens kommenterat artikeln, verkligheten handlar ju många gånger om subjektiva tolkningar. Jag har svårt att se hur Sjödin kan tolka oss kristdemokrater och Göran Hägglund på så sätt som hon gör, men det är ju hennes verklighet som hon har rätt att ha. Hägglunds uttalanden har jag inte alls sett på samma sätt som hon. Men är det så som gemene man tolkar det? När jag pratat med människor som varken är politiskt engagerade eller engagerade på kultursidorna så har de sagt att de tycker att Hägglund har rätt i sina uttalanden vad det gäller just detta.

 

Vad tycker du? Är kristdemokraterna ett parti som utestänger meningsmotståndare, anser att oliktänkande ska vara tysta samt uttrycker förakt för individen? Om det är så, så har vi verkligen misslyckats med att förmedla vad vårt principprogram säger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback