Vad tycker KD om livsmedel och EU?

Kristdemokraterna anser att användningen av kemiska bekämpningsmedel bör minska genom ökade kunskaper om biologiska och biotekniska metoder. Vidare anser vi att EU ska uppmuntra till ett mer ekologiskt inriktat jordbruk för att stödja och säkra hälsosamma livsmedel.

De närproducerade produkterna bör prioriteras för att på så sätt minska transporterna av livsmedel. En god djurhållning är en grundsten för djurskyddet, människors hälsa och kvaliteten på köttet.

Och hur lever jag själv? Ofta försöker jag köpa ekologisk mat, jag gillar att äta kravmärkt mat och ge min dotter sådan mat. Frysen är full av naturbeteskött (även om jag själv är vegetarian så är inte resten av familjen det, och jag har inga problem med att tillaga köttet även om jag själv inte stoppar det i munnen). Jag vill ha möjlighet att välja, jag vill att maten märks. Vi kristdemokrater vill att konsumentskyddet stärks inom EU och att ett tydligt system för ursprungsmärkning och för ekologisk märkning eftersträvas.

Läs även andra bloggares åsikter om
, ,, , , , , ,, ,  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback