Mitt skäl till att jag röstar på Kristdemokraterna

Den 7 juni är det val till Europaparlamentet. I år har jag den stora äran att stå på Kristdemokraternas lista. Det betyder att du kan kryssa mig i valet, vill du inte kryssa mig har vi många andra mycket kvalificerade kandidater. Här finns verkligen någon för alla.

Rubriken på Kristdemokraternas valmanifest är "Ett tryggt Europa - vår väg dit". Efter andra världskriget när Europa låg i spillror var det tre kristdemokratiska statsmän - Robert Schuman, Konrad Adenauer och Alicide De Gasperi som en gång startade samarbetet mellan människor och länder för att gemensamt uppnå det högre syftet – aldrig mera krig i Europa.

EU:s gemensamma värdegrund har sedan starten byggts på varje människas okränkbara värde, solidaritet, medmänsklighet, jämlikhet och personens frihet och ansvar. Det är värden som Kristdemokraterna anser måste förbli en viktig del av den europeiska identiteten.

Kristdemokraterna står för ett tryggt och enat Europa. Där EU:s medlemsstater tar gemensamt ansvar för sina invånare. EU finns där för dig och mig och påverkar oss i vårt dagliga liv. Men det är viktigt att EU ägnar sig åt det som EU ska ägna sig åt. Jag anser inte att EU ska ägna sig åt detaljregleringar och sådant som vi själva kan besluta om här hemma. Det är något ganska fantastiskt över att stater kan lägga nationella intressen åt sidan för att lösa gemensamma problem. Problem som är för stora för enskilda länder att lösa effektivt. Ett samarbete som fokuserar på hur alla människor ska få ett bättre liv och hur våra barn och barnbarn ska kunna möta en ljus framtid.

Ett tryggt Europa arbetar tillsammans för att hejda miljöförstöringen och klimatförändringarna. För att lägga grunden för fortsatta ekonomiska framsteg. För att trygga grunderna i det välfärdssamhälle som vi strävar efter. För att stoppa internationell brottslighet och människohandel.

Kristdemokraterna vill ha ett Europasamarbete som leder till ett bättre liv för alla. I en allt mer globaliserad värld behöver vi ett EU som kan vara en stark röst och öka handel och utbyte mellan länder. EU ska arbeta för att bekämpa fattigdom, förföljelse och förtryck, både på hemmaplan och i omvärlden.

I ett tryggt och friskt Europa måste enskilda personer ha rätt att söka vård i hela EU-området. Vi behöver ta ett gemensamt ansvar för att säkra en mat med hög kvalitet.

Som Kristdemokrateran brukar säga "Trygghet i det lilla är trygghet i det stora. Trygghet i Europa är trygghet i vardagen."
 



Rösta på Kristdemokraterna!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Gustav

Mitt skäl till att jag inte röstar på Kristdemokraterna stavas FRA och IPRED. Hittills har jag röstat på er i alla val jag fått delta i. Men jag kan inte med rent samvete göra det längre då ni står för ett övervakarsamhälle jag inte vill leva i. Den dagen ni återigen står för öppenhet och integritet och återinför brevhemligheten, då kommer min röst med stor sannolikhet tillbaka. I år blir det PP för mig. Tjo!

2009-06-06 @ 17:26:52
Postat av: Lilith

Personligen är jag inte speciellt förtjust i hur vi agerat i den frågan. Jag har skrivit en motion till vårt riksting nu i sommar som handlar om hur man ska hantera privat fildelning. Har även skrivit en artikel på Newsmill.



http://newsmill.se/artikel/2009/05/05/internet-vart-varldsbibliotek

2009-06-06 @ 17:45:15
Postat av: Gustav

Gött! Fortsätt jobba på det och om du lyckas, så kommer förmodligen jag tillbaka. Just nu skäms jag dock öronen av mig för att jag röstade på Kd i förra valet och alla andra val. Jag är ju därför medskyldig till det övervakningsamhälle alliansen håller på att skapa. Inget jag med stolthet kommer berätta för mina kommande barn direkt.



Men som sagt, du har mitt stöd i den fortsatta kampen för att förändra partiet.



Det jag mest av allt blev så vanssinnigt arg på va att när det under förra sommaren pågick FRA-debatt överallt så va Kd dödstysta. Ingen intern kritik hördes. Inte med ett ord skrev man om FRA på kd:s hemsida. Det gjorde mig än mer besviken på partiet än själva beslutet nästan. Att man tystade ner och inte vågade kritisera partiledningen i en av vår samtids viktigaste frågor.

2009-06-06 @ 19:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback