Jesus och skatter

Jag vet inte hur det är för andra Kristdemokrater men jag får många gånger hänvisningar till Bibeln och Jesus när den Kristdemokratiska politiken diskuteras. Det senaste exemplet var idag på Twitter när "Svartefilip" skrev (apropå, antar jag, mitt tidigare blogginlägg om skatter):

 

"ja det är bara välja sänka skatter och betala mer för sjukvård. har svårt att tror att jesus skulle vilja leva i detta land"

"KD borde läsa om bibeln. de skulle de skämmas. att KD kallar sig kristna är ett skämt. jesus var omtänksam och rättvis."

 

I och med detta känner jag att jag vill klargöra en del saker.

 

Kristdemokrati är demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. Kristdemokratin är värdeorienterad. Med detta menas en politik som har människovärdet och de etiska grundvärdena i centrum.

 

Religion är inte politik, politik är inte religion och ska inte heller vara. Kristdemokratins etiska grund för politik är oberoende av personlig trosuppfattning när det gäller livsåskådning eller religion. Politiken rör människors gemensamma angelägenheter medan religionen dessutom rör människornas relation till Gud.  

 

Så som vi ser det kan vi inte få ett gott samhälle utan en väl fungerande samhällsekonomi i balans. Vi tror att ett samhälle utan enskilt ägande förlorar en avgörande drivkraft för ett gott förvaltande. Marknadsekonomin bygger på att människor fritt kan äga, förvärva och förvalta egendom och företag. Den ger valfrihet och kreativitet och grunden för ökat välstånd och solidarisk välfärdspolitik skapas. Marknadsekonomi är inte i sig själv tillräckligt för att skapa ett gott samhälle. Vi måste även ta med förvaltarskapets principer som betonar människans personliga och gemensamma ansvar för sig själv, sina medmänniskor, de efterkommande samt vår miljö.

 

Kristdemokraterna anser att välfärdssystemen ska utformas så att de stödjer familjerna och individerna och samtidigt främjar valfrihet, mångfald och personligt ansvar.

Syftet med skatter är att finansiera offentliga utgifter, styra den ekonomiska utvecklingen i en social och ekologisk riktning samt mildra inkomstspridningen. Samtidigt riskerar skatter att försämra ekonomins funktionssätt och leda till ett osunt ekonomiskt beteende. Kristdemokrateran anser att vi bör sträva efter att skattesystemet utformas så att det stimulerar arbete, hederlighet, sparande och företagande.


Skattesystemet ska vara utformat så att den enskilde i största möjliga utsträckning får behålla sin egen lön innan kompletterande bidrag betalas ut. Målet är att alla heltidsarbetande ska kunna leva på sin inkomst. Studier och kompetensutveckling måste löna sig. Skattesystemet ska bidra till ett gott klimat för företagsamhet och främja eget ansvarstagande. 


Det är inte ondska att sänka skatterna. Jag anser att vi ska kräva ett gott förvaltarskap om våra skattepengar, det finns inte ett direkt samband mellan en bra vård och höga skatter. Jag upprepar vad jag sa i mitt tidigare blogginlägg. 2006 visade siffror från OECD att Sverige toppade listan över världens högsta skattetryck samtidigt toppade vi inte listan vad det gäller sjukvård och skola.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,















Kommentarer
Postat av: Thomas

Bra skrivet Lilith!

Postat av: Hasse G

Korrekt, korrekt. Bra Lillith!

2009-07-08 @ 08:15:17
URL: http://www.twitter.com/gardelin
Postat av: Lilith

Tack!

2009-07-08 @ 08:16:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback