Gästbloggare: Diana Ayoub

Jag har sett att en del har gästbloggare, idag har jag äran att presentera min gästbloggare Diana Ayoub som är ordförande, KDU Norrort samt vice ordförande, KDU Stockholms Län. Om ni brukar läsa min blogg vet ni att jag funderat på det här med abortregister. Jag är fortfarande osäker på om man ska ha det. Diana Ayoub är skeptisk och har skrivit ett inlägg efter att hon läste en artikel i svenska dagbladet. Diana Ayoub har ingen egen blogg så jag placerar hennes inlägg här.


Vi skrattar åt de små piraterna som förespråkar integriteten, de gör ett hajdundrans bra val medan vi backar. Självklart ska vi stå för vår politik oavsett vad och absolut inte vända kappan efter vinden. Jag kan dock inte se vart skyddet av den egna integriteten strider mot den kristdemokratiska ideologin.

Vårt syfte är att minska antalet aborter och de flesta är överens om att det idag måste ske en attitydföränring. Det har prövats med att visa aborterade foster och arga män och kvinnor som hävdar att abort = mord. Nu vill vi även göra ett register över de som väljer att genomföra en abort. Syftet skall vara att kunna forska vidare i vilka som genomför aborter och varför, på så sätt skall man kunna förebygga dem. En intressant tanke minst sagt!

Lika mycket som jag vill se ett samhälle som ser allvarligt på aborter och helst lyckas förebygga varenda fall, är jag lika mycket en förespråkare av den personliga integriteten. Hur långt ska man få gå för att lyckas bekämpa obehag i vårt samhälle?

Vi ser allvarligt på kriminalitet och vill till vilket pris som helt bekämpa den. Med tanke på alla brott som dagligen begås, antalet mörkertal som aldrig kommer till polisens kännedom och skyddandet av människors integritet har vi som samhälle medvetet valt att inte ta oss an varenda brott. För att garantera ett fredligt samhälle skulle det krävas att vi tog till metoder som i boken 1984, att vi skapade ett sk "Big Brother-samhälle". Ändå skulle det finnas människor som lyckas hitta hål i detta "skyddsnät". Så även om vi kommer fram till att en viss typ av kvinna är den som troligtvis inte kommer att vilja behålla sitt barn, kommer det alltid att finnas en annan sorts kvinna som inte faller under idealet. Hur förebygger vi då den aborten?

Abortregister har så som jag uppfattat det både ett skrämmande syfte (man kan inte förneka det) samt ett forskningssyfte. För en del kommer alltså detta register att kännas på samma sätt som om vi gjorde aborter till något olagligt. Sedan försöker jag förstå hur denna registrering kan vara den bästa och mest effektiva lösning. Vad har hänt med kuratorer, psykologer och de vanliga hedliga frågorna en doktor kan ställa till sin patient öga mot öga? Enligt forskningsetiken skall respondenten själv få avgöra om man vill ställa upp eller inte. Att som i detta fall införa ett register på alla kvinnor som begår en abort, skickar signaler och att det som de gör egentligen är något fel. Så länge vi som samhälle inte kan erbjuda dessa kvinnor det stöd och skydd de behöver kan vi inte heller döma dem.

Jag vill att vi som parti tänker om i denna fråga! Det finns andra sätt att bedriva forskning.
Oavsett vad man tycker om aborter eller abortregister är det mycket spännande att denna fråga kommit upp på tapeten ännu en gång och att vi nu aktivit försöker komma fram till den bästa lösningen. För jag hoppas att oavsett hur koservativ eller liberal man är i frågan vill man se abort som en absolut sista utväg och helst inte alls.

Diana Ayoub
Ordförande, KDU Norrort
Vice ordförande, KDU Stockholms Län

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback