vaknade i morse av nyheten att...

General motors vill göra sig av med svenska Saab. Biljätten väntas ansöka om rekontruktion redan i februari och GM:s förhoppningar är att Saab blir ett självständigt bolag 2010. Samtidigt vill man att  Sveriges regering ska gå in och ge stöd. Jag har svårt för att man förespråkar marknadsprinciper när det går bra och så fort det går dåligt efterfrågar man att samhället ska gå in och stödköpa på något sätt. Vi är samhället, jag och du. Jag vill själv bestämma vilket företag jag ska köpa aktier i och jag är inte alls säker på att jag skulle välja att köpa aktier i bilindustrin just nu, skulle jag välja att köpa aktier i ett bilföretag hade jag valt ett företag som mer markant visar att man arbetar på en lösning av miljöbilar, för det tror jag på. Men, som sagt, för mig är det viktigt att själv få välja vilket företag jag ska gå in och handla med. Jag vill inte, indirekt med mina skattepengar, stödja en verksamhet som borde klara sig själv på marknaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback