personkemi?

Efter offentliggörandet av fördjupat samarbete mellan s och mp krävs det nu att s tar ett steg åt vänster

Ja jag kan tänka mig att många av s väljarna är ganska förvånade och känner mer släktskap med v än med mp, personligen kan jag tänka mig att samarbetet mellan s och mp har mer med personkemi än med värderingar att göra. Dessutom har jag också misstänkt att mp mycket väl skulle kunna tänka sig att samarbeta med Alliansen om Alliansen hade sträckt ut handen och erbjudit ett regeringssamarbete, och då tänker jag bland annat på frågor som förmögenhetsskatt, vårdnadsbidrag, jobbskatteavdrag och friskolor.

Man kan ju fundera på hur och vad som försegår när dörrarna stängs om v mp och s, kan tänka mig att det är ett ganska frostigt förhållande emellanåt främst med tanke på det som kommer fram mellan orden i media. Man anser att v är ett mobbningsoffer och Ohly går ut och säger "Vi är ingen dörrmatta" man hotar också i sin egen tidning om att man kan tvinga fram nyval 2010

I Kristianstadsbladet skriver man:

"Att vänsterpartiet inte skulle vara aktuellt i en regeringskoalition eller som stödparti, om regeringsmakten skulle bero på det, är för övrigt inte trovärdigt. Självklart kommer Sahlin och språkrören att bjuda in Ohly om det krävs, även om han används som dörrmatta. Och vem litar på att Ohly står vid sitt ord om att rösta emot en s-ledd regering om v inte får vara med i den? Så frågan är vad som är nytt. Väljarna ser fortfarande ut att tvingas köpa grisen i säcken om de vill se ett maktskifte 2010. Därmed har alliansregeringens chans att bli omvald drastiskt ökat."

Så sant, är det det man vill ha? En ostadig s-regering som är beroende av att v än en gång ska acceptera att behandlas som röstboskap?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,, , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback