inside från maktens centrum

Ja nu ska jag väl inte överdriva i rubriken ; ) här kommer i alla fall en liten rapport från dagens fullmäktige. Jag tar det från start.

Jan Hyllstam hade skrivit en interpellation om "Vad gör Varbergs kommun för integrationspolitiken", en viktig fråga men om jag ska vara ärlig kändes den som en anledning att han skulle få möjlighet att få en egen stund för att tala om vad han tycker är viktigt. Jag tror att vi ska vara försiktiga med att börja använda detta som verktyg för att få och stå och hålla ett längre anförande i vilket ämne man nu väljer att ta upp. Dessutom tyckte jag nog att han tog sig friheten att generalisera lite väl mycket på övriga fullmäktigsledamöters bekostnad, t.ex. sa han "jag tror inte att många här inne har några utomeuropeiska vänner", jag tycker inte om när andra som inte känner mig lägger sin sanning på mig.

Men mest har det naturligtvis talats om budget.

Som tur är hade vi begränsat tiderna något, gruppledarna fick hålla ett anförande på max 10 min (alla skötte sig bra), sedan hade övriga 5 min/inlägg. Ett tag trodde jag faktiskt att det skulle gå ganska fort men man ska inte ropa hej förrän man gått över bäcken, vi höll nämligen på mellan 9-18:30 en ganska lång dag kan jag tycka (helst när jag från början funderade på om jag kanske skulle få komma hem tidigare än vad jag brukar göra i vanliga fall, jag hade ju ändå tagit semester dagen till ära).
Roger Kardemark gjorde ett bra anförande, en kvinnlig socialdemokrat suckade dock som vanligt när Roger är uppe och talar men det kanske inte är så konstigt "allt som kristdemokraterna är för ska socialdemokraterna vara emot"

Något som jag reagerade på var en formulering i Kultur och fritidsförvaltningen där man under rubriken Ungdomsverksamhet skrev:

Verksamheten vänder sig i huvudsak till åldersgruppen 12-30 år. Utökat behov av aktiviteter för ungdomar i åldersgruppen 16-30 år. Nya ungdomsgårdslokaler i Träslövsläge och på Håsten. Utökad sommarlägerverksamhet samt utökade öppetider på gårdarna.

Våga vägra kallas ungdom när du är vuxen! Jag stör mig faktiskt enormt mycket på att man kallar vuxna människor för ungdomar. Tillståndet vuxen är socialt betingat, i vår kultur tlar vi om en växling från barn/ungdom till vuxenstadiet. Övergången innebär att individen får en annan ställning i samhället. Att vara vuxen innebär att man måste ta större ansvar för sina handlingar. Personligen skulle jag föredragit att man slutade kallas ungdom när man fyller 18 år. Annars vet jag att man brukar flytta fram ungdomsgränsen något. I FN talar man om ungdomar i åldersgruppen 15-24, socialstyrelsen definierar ungdomar som någon i åldern 13-20 (kanske den bästa definitionen?). Fast det klart vad det gäller taxor för att betala entré definierar kultur och fritidsnämnden en person som vuxen efter 16 så man är inte helt konsekvent. Jag återkommer med all säkerhet i ämnet eftersom jag tycker att det är en betydelsefull fråga, det handlar om ett infantilt samhälle som vägrar bli vuxna vilket i sin tur innebär att man vägrar ta ansvar för sina egna handlingar.

Vilket leder mig in på s som anklagar Alliansen för att människor valt att stå utanför a-kassan, vi måste ta ansvar för våra egna liv. Jag tog upp det till diskussion men som vanligt när det gäller jobbpolitik hamnade s i fråga om nivåer i a-kassan. Det märktes stor skillnad, Alliansen talar om jobbpolitik och s talar om a-kassa vilket även sker på riksplan.

Det blev en hel del debatt om ishall. Alliansen gruppledare har skrivit en klargörande insändare om ämnet som finns att läsa här

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback