framme i Norrköping

Nu är vi på plats på hotellet, ska snart gå ut och äta lunch innan rikstinget. Först ut i handlingarna kommer vi idag hantera rapporten "Hållbar marknadsekonomi" och vad tycker jag om den? Ja några synpunkter har jag allt. Men efter som det är lite knappt om tid hinner jag inte kommentera allt men...

I rapporten tar man upp LAS. LAS behöver helt klart tittas över, frågan är om man ska införa en möjlighet att ta med sig anställningsår till ett nytt arbete (förslaget tas även upp i rapporten om Barns och ungdomars uppväxtvillkor). LAS kan ses som ett problem för människor som är nya på arbetsmarknaden, vi har idag ett problem att människor börjar arbeta allt senare i livet och det har varit svårt för unga att få arbete. Varför gynna de som redan är etablerade på arbetsmarknaden på bekostnad av de som är nya? Jag anser att förslaget förstärker problemet.

Man tar även i rapporten upp ett förslag om att genomföra en ny parlamentarisk skatteutredning Jag skulle önska att utredningen kan visa en rad förslag på att göra skattesystemet mer lättbegripligt/förståligt och logiskt. En utredning av skattesystemet är välbehövligt, det kunde vara intressant om man i denna utredning även studerade hur platt skatt skulle påverka Sverige.

Sen har vi även från Halland diskuterat nedanstående som jag tycker är riktigt bra
Alla intäkter från nya miljöskatter ska enbart gå till insatser som motverkar dess uppkomst.
Det är så att vi idag har miljöskatter som uppgår till cirka 80 miljarder årligen. Ingen kan påstå att dessa pengar går till fou och suventioneringar av alternativa energikällor och dylikt. Sedan så är väl syftet att skatterna är övergående och därmed kan och ska dessa inte användas i till löpande utgifter i statsbudgeten utan till satsningar så vi blir snabbare co-neutrala i sverige. All annan hantering ses av medborgarna som hyckleri och skapar bara politikerförakt. För vad händer om 10 år när vi kanske enbart nyttjar vindkraftsel till bilar och inget fossilt bränsle används så finns ju behovet fortfarande i statsbudgeten efter dessa 80 miljarder och därmed kommer den nya miljövänliga drivmedlen att b eskattas istället och det skapar som ovan nämnt politikerförakt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback