Oj vad det var spännande...

... på kvällens fullmäktigemöte. Utgången om belysning av strandpromenaden var helt oviss fram till slutet.

Kommunstyrelsens förslag var:

- bifalla motionen i den del som avser Strandpromenaden mellan Ringvägen och Simstadion samt uppdra åt gatunämnden att, efter samråd med byggnadsnämnden och kultur och fritidsnämnden, förse Strandpromenaden med belysning som är noga anpassad till gällande kulturmiljö

- avslå motionen om belysning av hela Strandpromenaden

Vi yrkade bifall till hela motionen.

Väldigt många yrkade avslag och talade sig varma för den unika mörka miljön som finns där idag.

Efter votering ställdes Ks förslag mot avslag av motionen. Och nu var det spännande. Voteringen slutade 30 Ja mot 29 Nej för Ks förslag (1 ledamot avstod och 1 saknades). Så nu blir det belysning mellan Ringvägen och Simstadion. Självklart hoppas vi att det i framtiden även kommer att bli belysning hela vägen men just nu är vi riktigt glada över bifallet till kommunstyrelsens förslag som är en riktigt bra kompromiss.

Nedan klipper jag in en del av det jag sa på fullmäktigemötet:

Med en välanpassad belysning kan utomhusmiljöer förskönas och skapa inbjudande mötesplatser. När Kultur- och fritidsförvaltningen argumenterade för att tillstyrka motionen talade man om en diskret låg belysning samt punktbelysning av intressanta platser/föremål. Dessutom tog man upp att det idag finns energisnåla produkter.

Gatuförvaltningen skriver att en diskret belysning med låga belysningspollare och belysning av vissa klippformationer kan tillföra en ny upplevelse utmed strandpromenaden. Jag gillar de associationer och bilder jag får när jag läser deras tankar men jag tänker inte stå här idag och ge ett detaljerat förslag på hur belysningen skulle utformas (ja, förutom att det skall anpassas till kulturmiljön dvs.). Vi har en belysningsgrupp i kommunen som bör stå för den delen.

Marknad Varberg tar upp att strandpromenaden är viktig för Varbergs profil och identitet och ser mycket positivt på att belysa strandpromenaden. Man tror att fler människor skulle promenera där kvällstid och att vi skulle få en ökad nyttjandegrad. Idag ses mörkret som en säkerhetsrisk. Belysning av strandpromenaden är ett gott incitament att ta cykeln eller promenera istället för att ta bilen.

Att fler människor skulle söka sig till strandpromenaden om den var belyst är även något som planeringskontoret tar upp. I trygghetsundersökningen som genomfördes under 2006 framkom att strandpromenaden i relation till andra platser i kommunen känns otrygg.

Orsaken till att jag skrev motionen är att jag verkligen tror att strandpromenaden skulle användas så mycket mer om den var belyst. Jag anser att det är betydelsefullt att även södra delen blir belyst. Vid Kåsa ligger Varbergs kurort hotell & Spa, ett hotell med ca 120 rum, dessutom ligger det bakom hotellet ett ganska stort bostadsområde. Lägg där till stugområdet i Apelviken, campingen samt det villaområde som ligger i nära anslutning till Apelviken/Kåsa. Belysning hade varit till nytta för många människor.


Kristdemokraterna anser att det finns många goda skäl för belysning av hela Strandpromenaden.

Belysning av strandpromenaden är positivt för turismen.

Belysning av strandpromenaden är positivt för boendemiljön.

Belysning av strandpromenaden är positivt för miljön.

Belysning av strandpromenaden är positivt för trygghetskänslan.

Jag yrkar bifall till hela motionen dvs. att belysa hela strandpromenaden, från fästningen fram till Kåsa med en väl anpassad belysning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback