Med tanke på klimathotet och att KD håller på att arbeta med att ta fram en ny miljöpolitik

Idag är det inom transportsektorn som utsläppen i EU ökar snabbast. Mellan åren 1990 och
2005 ökade utsläppen av växthusgaser från transporter med 32,1 procent, medan andra sektorer minskade med 9,5 procent. Transportsektorns andel av de totala utsläppen ökade under samma period från 21 till 27 procent. I Sverige var ökningen av utsläppen 10 procent sedan 1990, i takt med ökade transportvolymer och trots att fordonen blivit bränslesnålare.

Idag kommer 31 procent av de svenska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn och av dessa utgörs 81 procent av utsläpp från vägtrafiken. Persontransporterna står i sin tur för 69 procent av utsläppen från vägtrafiken.

Samtidigt som utsläppen från transportsektorn är ett stort problem är de en viktig del av vårt samhälle och för vår ekonomi. Med bakgrund av detta ter det sig ganska självklart att vi måste strukturera om våra transporter och kommunikationer. Förändrade transportbehov, effektiviseringar, optimalt utnyttjande av IT, utbyggda kollektiva transporter, förnybara bränslen, förbättrad samhällsplanerig, ekonomiska styrmedel och
individuellt ansvar utgör alla viktiga, kompletterande delar.

Vi behöver satsa på en klimatsmart samhällsplanering med minskade avstånd mellan bostad,
arbete och offentlig service. Vi behöver satsa på forskning kring vilka industrisektorer som har möjlighet att decentralisera produktionen och därmed minska behovet av transporter. Och vi behöver en bättre helhetssyn på våra transporter och kommunikationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback