Rättvisemärkt möte

Ikväll har jag varit på ett intressant möte om rättvisemärkning med en mkt duktig föreläsare. Om du är intresserad av att läsa om fairtrade kan du läsa mer på deras hemsida www.rattvisemarkt.se

Lite anteckningar från mötet:

Sverige ligger inte så värst långt framme vad det gäller rättvisemärkning, här finns ca 280 produkter som är rättvisemärkta, i England finns det 5000.

Rättvisemärkt kaffe kostar lite mer:
"vanligt" kaffe kostar ca 50 kr/kg
kravmärkt 54 kr/kg
rättvisemärkt (ofta samtidigt kravmärkt) 65 kr/kg
För genomsnittssvensken innebär byte fr vanligt t rättvisemärkt kaffe en ökad kostn med 135 kr/år alt. 15 öre per kopp, inte speciellt mycket när man tänker efter.

Själv gillar jag att köpa rättvisemärkt och kravmärkt, det ger mig ett sätt att tala om vad jag tycker är bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback