Lite reflektioner om kommunfullmäktige

Imorgon har jag semster, eller semster kanske jag inte ska kalla det, men jag har i alla fall tagit ut en semesterdag. Imorgon är det kommunfullmäktige, budgetfullmäktige. Den enda dagen som fullmäktige är på dagtid. Läste i HN idag att Halmstad har testat att ha fullmäktigemöten på dagtid istället för på kvällen (beslut om hur man ska göra sker på torsdag). Orsaken till försöket är att det finns några som tror att småbarnsföräldrar skulle engagera sig mer i politiken om det var färre kvällsmöten, hälften av kf-ledamöterna som hade barn under 18 år ansåg att dagmöten gör det lättare att kombinera politik och familj.

Orsaken till att jag har valt att tacka nej till att vara med i någon nämnd beror på att nämndmötena i Varberg endast äger rum på dagtid. Orsaken till att jag ställde upp till val till kommunfullmäktige berodde på att dessa möten äger rum på kvällstid.

Kan tycka att det skulle vara bra om fler möten ägde rum på kvällen, vi är många som försöker kombinera heltidsarbete och politik, samtidigt som vi är småbarnsföräldrar. På kvällen är jag ledig från arbetet och dottern sover, - fram för fler kvällsmöten!

(sen tycker jag att det skulle vara bra om det fanns en mix, vissa nämnder kanske kunde sammanträda på kvällen, vissa på dagen, detta skulle kanske få fler att engagera sig, jag tror nog att många tycker att det är jobbigt att engagera sig politiskt eftersom det många gånger innebär att man får ta mycket ledigt från arbetet)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback