tvångstestning av unga

Justitieminister Beatrice Ask (m) som vill ge polis, socialtjänst och skolhälsovård rätt att kräva urin- eller blodprov (utan föräldrars samtycke) om det finns misstanke om att barnet använt narkotika. Kanske kan det vid första anblicken låta  som ett bra förslag men jag tror inte att det är det. Jag tycker att det är ett stort intramp på integriteten. Självklart förstår jag varför man lanserar ett sådant förslag, självklart förstår jag att det är viktigt att fånga upp unga missbrukare tidigt och självklart förstår jag om många för den goda sakens skull kommer att ha överseende med integriteten. Men jag förstår samtidigt den förnedring som många unga kommer att känna om de t.ex. blir tvingade att kissa framför någon annan (ja, för annars kan man ju fuska med urinprovet), jag skulle aldrig vilja kissa inför någon annan och när jag var under 15 ville jag än mindre kissa inför någon annan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback