LO förklarar "krig" mot ny regering

Wanja Lundby-Wedin går på DN debatt ut och hotar med konflikt pga. den nya regeringens politik. Jag tycker Wanja Lundby-Wedin beter sig som en barnunge som sätter sig ner och skriker bara för att det inte gick som hon ville, bara för att ”rätt” parti inte vann. Hon skriver:

”Många av LO-förbundens medlemmar upplever dessutom att de har fått stå tillbaka, samtidigt som de högavlönades löner, företagsledningarnas ersättningar och styrelsearvodena i de börsnoterade bolagen har skenat i väg i takt med att bolagen har gjort rekordvinster. De som arbetar inom kvinnodominerade områden upplever att deras löner inte är i nivå med jämförbara grupper.”

Ursäkta mig Wanja Lundby-Wedin, vem är ansvarig för detta? Det är knappast Alliansen. DU, Wanja Lundby-Wedin, har varit med och bestämt de höga lönerna i din roll som styrelseledamot i flera styrelser. DU, Wanja Lundby-Wedin, har varit med och hållit nere lönerna för LO-förbundets medlemmar. 

De senaste 10-12 åren har klyftorna mellan rika och fattiga ökat. Det senaste 10-12 åren har skillnaderna mellan män och kvinnors löner ökat. De senaste 12 åren har vi haft en socialdemokratisk adel som styrt vårt land.

Jag förstår att socialdemokrater runt om i landet är besvikna. Jag förstår att de är ledsna för att deras inkomstkälla försvinner i och med maktskiftet (själv är jag orolig för att det runt om i landet sitter socialdemokratiska tjänstemän som kommer att göra sitt bästa för att motarbeta den nya regeringen men jag hoppas att min oro är obefogad). Men det är så det är med demokrati, var fjärde år ställs alla platser till förfogande. Det är ingen som äger platserna. Väljarna väljer vem som ska sitta där. Om nu väljarna bestämt att det är Alliansen som de närmaste 4 åren ska styra landet kan ni väl respektera det.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback