Kvinnohögern

På dagens ledasida i Svd läser jag ett intressant inlägg av Elise Claeson. Hon skriver om "den nya kvinnohögern":

"Den nya kvinnohögern verkar vara borgerligare än många borgerliga politiker. Den kräver inte fifty-fifty-jämställdhet och genuskurser i regeringen à la Maud Olofsson. Den talar inte om kvinnofällor à la Lars Leijonborg."

Jag tror det är så enkelt att väldigt många kvinnor känner inte igen sig i vänsterns feministbeskrivningar, vi känner oss inte förtryckta. Någonstans räcker det, ofta är det ju så att när pendeln svänger så svänger den rejält.

"Alliansen har nu starkare stöd bland kvinnorna än vänsterblocket. Det är en av valets stora sensationer.
Kvinnomajoriteten i Sverige brukar nämligen rösta vänster. Vänstern och feminismen har under lång tid stått för förföriskt mjuka, trygga värden som attraherat kvinnor. Men också gjort dem beroende av högskattestaten, som tagit ifrån dem makten över barnen och möjligheterna att försörja sig." 

Det är så sant. Jag tycker att det går att jämföra med alla uppstickande genuskurser överallt... själv är jag inte ett dugg intresserad av att sätta mig i en offerroll. Jag är inte strukturellt förtryckt! Är det sant att män och kvinnor har olika löner? Det presenteras en del olika undersökningar, en del pekar på stora skillnader, andra på betydligt mindre. Kanske skillnaderna beror på annat än kön t.ex. att fler kvinnor väljer att arbeta deltid, att man historiskt inte varit intresserad av karriärsjobb kanske också påverkar med tanke på att även "äldre" kvinnor finns kvar på arbetsmarknads statistiken. Men viktigaste är väl ändå om det nu finns skillnader i löner pga. kön. Ja men använd pengarna som används till (fiktivt) jämställdhetsarbete för att höja lönerna för kvinnor. Alla dessa pappersprodukter som produceras såsom jämställdhetsplan etc. och alla dessa genuskurser... ibland kan jag bli lite matt... Jag är inte intresserad av att få reda på att jag, utan att veta om det, är förtryckt, jag är intresserad av reell jämställdhet. Att män och kvinnor får lön efter kompetens, att familjer själva får välja vem som ska vara hemma med barnen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback