A-kasseuppror

Fackföreningarna är upprörda över att a-kassans egenfinansiering ska öka. På Aftonbladet har ett ”A-kasseuppror” startat. Jag förstår att man från fackföreningarna gör detta. Dels är många av fackföreningarna nära förknippade med socialdemokraterna dels känner man en rädsla för att människor kommer att välja att enbart vara med i a-kassan. Jag tror att orsaken till att många kommer att överväga om man vill stanna kvar i facket beror på att man känner att facket inte har funnits där när man har behövt dom dessutom har vi kunnat se fackpampar som arbetar mer åt sig själva än för medlemmarna. De sitter med höga löner men är på vissa sektorer usla på att förhandla (tänker bland annat på kommunals strejk "vi tar fajten" för ett par år sedan)

 

 

Jag förstår att 300 kronor känns mycket för många. Men idag är ca 90 % av a-kassan skattefinansierad. Är det rättvist? Statens finanser är begränsade (även om man inte alltid kan tro det). I budgeten står att ingen ska behöva höja avgiften mer än 300 kronor i månaden och höjningen ska ej belasta de arbetslösa utan endast de som får sänkt inkomstskatt (för den som tjänar 109 600 kronor eller mer handlar det om ca 5 000-11 000 per år) genom regeringens nya politik. 

 

Jag skulle vilja rekommendera inlägget på Daniel Långströms blogg där han skriver ”Jag kommer att lämna mitt fackförbund, om dom inleder en politisk strejk mot regeringen”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback