Vad har du för erfarenhet av plusjobb?

Jag fick en kommentar på mitt senaste inlägg om arbetsförmedlingen. Personen skriver bl.a.

Nu är det valår och vad har hänt? Jo, jag fick på två veckor 39 st plussjobb som jag anmodades att söka. De som inte söker plussjobben så risker avstängning... Så bli inte förvånad om plussjobben plötsligt får bättre siffror och kallas för succé...

Jag fick naturligtvis ett plussjobb och vad går jobbet ut på? Jo, vi är 30 plussjobbare som ska ut och engagera ungdommar i olika områden. Vi ska samarbeta med Hyresgästföreningen och SSU...
Uppdraget går bland annat ut på att engagera ungdommar i olika aktiviteter och målet är att starta upp Unga Örnar på olika platser... Om vi säger nej till jobbet så förlorar vi ersättningen...

Tyvärr lämnade personen inte någon länk eller ytterligare information om varifrån han/hon kommer ifrån eller dylikt. Men är det så här det går till i övriga Sverige också? Inte nog med att socialdemokraterna drar in miljarder till sin valrörelse genom spel, fackföreningsverksamhet etc. etc. nu ska dom dessutom ha offentligt finansierad arbetskraft till sina verksamheter.

Jag var inne på arbetsförmedlingens hemsida för att kolla lite närmare på det här med plusjobb. Plusjobben skall vara på arbetsplatser inom staten, kommuner, landsting, kommunalförbund och deras entreprenörer, plusjobbarna skall i huvudsak utföra sådana uppgifter som förbättrar servicen inom befintlig verksamhet.

Inte för att jag tycker centerns förslag om att slopa LAS för personer under 26 år är ett bra förslag men jag förstår inte att socialdemokraterna har förfasat sig så åt förslaget med tanke på att plusjobben inte omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS) och kvalificerar för a-kassa.


Kommentarer
Postat av: Eva

Själv har jag varit på plusjobb i en månad som visade sig bara vara utnyttjande istället för att anställa ord. personal så facket blev inkopplat. Har blivit lovad ett nytt för jag tillhör ju kommunen nu, enl AF, man bara kastas runt som ett paket. Man mår bara sämre o sämre och hela tiden så är det bara en massa prat, flertalet som vill ha plusjobbare vet nog ej innebörden av vad vi plusjobbare får o inte får göra - för mycket oklarheter helt enkelt. Tack för mig.

2006-06-03 @ 23:13:30
Postat av: Lilith Svensson

Tack för ditt inlägg, tyvärr tror jag att du inte är ensam utan delar dina erfarenheter med allt för många.

2006-06-05 @ 07:54:47
Postat av: Anders

Det jag vill säga är att jag förstår inte att man inte kan få a-kassa när 2 årsperioden är slut. Även om det är ett plusjobb så gör vi ett jobb, kanske mer än de som är anställda på stället. Räknas inte det vi gör utan då för man gå tillbaka och söka jobb igenom om man inte få anställning på stället och leva igen med ett dåligt självförtroende att man inte kan få jobb med kass ersättning. Ska vi plusjobbare straffas för att regeringen inte kan skapa jobb utan vi är bra för stunden sen hejdå utan ett plåster på såret

2006-09-17 @ 20:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback