Trafikkaos på Västra Vallgatan

I gårdagens Hallands nyheter finns en insändare om trafikproblemet på Västra Vallgatan

Kristdemokraterna vill verka för att kraftigt begränsa biltrafiken i stadskärnan för att på så sätt öka attraktionskraften för Varberg som turiststad samt öka trivseln för kommuninnevånarna.

Vi skulle vilja att man på försök stänger av delar av statskärnan under perioden 1/6-31/8 (självklart skulle nyttotrafik, kollektivtrafik o.dyl. tillåtas) därefter skulle försöket noggrant utvärderas och kommuninnevånarnas åsikter tas tillvara.

Kommentarer
Postat av: Peter Käck

Ingen dum idé att stänga av. Det finns goda möjligheter att göra det på ett vettigt vis.

Mindre vettigt är Mats-projektet. Jag sökte en gång ett jobb som någon slags projektledarnisse för Mats. Väl på intervjun insåg jag snabbt att mina meriter som yrkeschaufför i Varberg med 15 års vana var en NACKDEL!

Ridå.

Det tar lite lång tid att förklara varför Mats är fel och på vilka punkter. Men jag har på fötterna här...

Postat av: Lilith

Skulle vara intressant att höra vad du har att säga om Mats, springer jag på dig i Varberg ngn gång får du gärna utveckla

2006-05-19 @ 07:32:49
URL: http://lilith.blogg.se
Postat av: Peter Käck

I korthet:

åtgärder som ska göras för att minska trafikflödet och att förbättra för cyklister ska fungera i praktiken också. På Almers väg byggdes en cykelväg som knappt används. På bekostnad av den naturliga infarten till centrum söderifrån. Avstängningen av Södra vägen för vidare transport in på Östra Långgatan gör också att den redan överbelastade Västra Vallgatan blir ännu mer kaotisk. De vansinniga ändringarna av stadsbussarnas linjenät gör att dussintals bilister dagligen kör mot enkelriktat, eftersom varannan gata upp och varannan ner har satts ur spel. För att vara på den säkra sidan har man ju sett till att ingen åker buss längre. Och eftersom cykelbanorna knappt används heller är misslyckandet komplett.

Jag har diskuterat med många yrkesfolk om detta. Trafikskolor, sopåkare, busschaffisar, taxi, poliser, brandmän mm.

Syftet måste vara att minska mängden bilar totalt sett. Nu flyttar man ju bara alla till samma ställe. Cykelbanorna behövs naturligtvis mer på landet, vilket varje cyklist på 153:an kan skriva under på. Jag är ingen bilkramare utan vill verkligen minska trafikaoset i centrum. Men att göra det på Mats vis var fel. Åker gärna en sväng med bil och guidar.

2006-05-22 @ 11:34:23
URL: http://studiomannen.blogspot.com
Postat av: Peter Käck

Knäckfrågorna är 2 till antalet för ett bilfritt centrum:

1. Hur gör man med Västra Vallgatan
2. Var ska bilarna parkeras

Jag är med dig. Läste HN nyss och vill också ha bilfritt. Men det är inte bara att stänga av, dessvärre. För att ett trafikprijekt av de här dimensionerna ska kunna genomföras måste man utgå ifrån att folk fortsättningsvis kommer att färdas med bil. Inga varbergare eller turister kommer att sälja sina bilar och börja åka buss eller cykla med hjälp av Mats eller liknande. Det är bara naivt att tro det.

2006-05-23 @ 08:20:00
URL: http://studiomannen.blogspot.com
Postat av: Lilith Svensson

Jag har sett Johannes skiss på förslaget och tycker att det ser bra ut. Det av västra vallgatan stängs av och trafiken leds om. Man har även tänkt på parkeringen. Just nu har jag inte förslaget framför mig men det finns parkeringsplatser, t.ex. parkeringshuset briggen (intill Hotel Fregatten) som har byggts för ett antal miljoner som är dåligt utnyttjat

2006-05-23 @ 10:11:20
URL: http://lilith.blogg.se
Postat av: Peter Käck

Kanske dax för mig att ta en fika hos honom och fråga. :-D

2006-05-23 @ 20:52:39
URL: http://studiomannen.blogspot.com
Postat av: Lilith

Det gör du rätt i!

2006-05-24 @ 08:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback