en icke förmedlande arbetsförmedling

Läser i Expressen att arbetsförmedlarna inte hinner med att förmedla jobb och att en stor del handlar numer om administration och putsning av statistik inför årets val.

När jag läste nationalekonomi fick jag lära mig att studier har pekat på att den absolut bästa arbetsmarknadspolitiken är traditionell arbetsförmedling om denna bedrivs med hög intensitet men att man i och med krisen på 90-talet började försumma detta och istället ägna sig åt att snygga upp arbetslöshetssiffrorna genom att använda metoder som snabbt gav utslag. I ett antal studier har man tittat på arbetsmarknadspolitikens effekter. Resultatet tyder på att subventionerande arbeten har sänkt den öppna arbetslösheten men också den ordinarie sysselsättningen. En hel del pekar på att arbetsmarknadspolitikens effekt på den öppna arbetslösheten är större på kort sikt än på lång sikt (alltså perfekt att satsa pengar på precis inför ett val), vidare pekar resultatet på att ungdomsprogram tenderar att tränga undan reguljär sysselsättning för ungdomar.  

Varför fortsätter man med en sådan politik? Jag kan bli så oerhört trött på det politiskt korrekta. Att politiker ska hitta "sin" medicin för att dämpa arbetslösheten och så handlar det egentligen bara om statistik för att vinna väljare, statistik för att snygga till några siffror som från början kom till för att belysa ett allvarligt socialt problem. När vi nu har skapat detta mått tenderar siffrorna att bli politikens mål (istället för de människor som döljer sig bakom siffrorna).  

Kommentarer
Postat av: Slav hos maktapparaten.

Jag hade aldrig någonsin varit arbetslös och trodde att det var jättelätt att få jobb för alla som vill.
Plötsligt lades företaget ner och jobbet försvann och jag blev arbetslös. Jag gick till arbetsförmedlingen och insåg att arbetsmarknaden totalt gått i baklås.

Enorma köer med arbetssökande varje dag på arbetsförmedingen. Tre till fyra timmars väntetid för att få tag i en handläggare som inte hade några jobb att erbjuda. Anmälde mig som arbetslös hos A-kassan och skickade in alla efterfrågade handlingar. Jag väntade och väntade på att få besked om ersättning. Fick besked om att det är flera månaders handläggningstid. Det gick inte att komma fram i telefon. Vid varje uppringning möttes jag av ett inspelat meddelande sa att det är för många som ringer och att man ska försöka senare. Det tog över ett år att få a-kasse ersättning. Det löste sig först när jag meddelat "Inspektionen av Arrbetslöshetsförsäkringen IAF" om den långa handläggningstiden.

Nu är det valår och vad har hänt? Jo, jag fick på två veckor 39 st plussjobb som jag anmodades att söka. De som inte söker plussjobben så risker avstängning... Så bli inte förvånad om plussjobben plötsligt får bättre siffror och kallas för succé...

Jag fick naturligtvis ett plussjobb och vad går jobbet ut på? Jo, vi är 30 plussjobbare som ska ut och engagera ungdommar i olika områden. Vi ska samarbeta med Hyresgästföreningen och SSU...
Uppdraget går bland annat ut på att engagera ungdommar i olika aktiviteter och målet är att starta upp Unga Örnar på olika platser... Om vi säger nej till jobbet så förlorar vi ersättningen...

Postat av: Lilith Svensson

Hej ”Slav hos maktapparaten”

Jag blev oerhört illa berörd av ditt inlägg. Jag tycker det är fruktansvärt att man gör så här. Har själv varit på arbetsförmedlingen och vet att det inte är någon speciellt trevlig upplevelse, bara det att det tar evigheter innan man ens får komma fram, (som om man har all tid i världen för att man är arbetslös, den tiden hade man ju faktiskt kunnat använda till att söka jobb istället). Jag kan inte säga att jag är förvånad över att socialdemokraterna använder plussjobbare för sin egen del även om jag inte förstår hur man kan med (undra om jag kunde använda mig av plussjobbare för min personvalskampanj;) ). På arbetsförmedlingens hemsida står att arbetsplatserna skall finnas inom stat, kommun och landsting.

Du får gärna ta vidare kontakt med mig via min mail: [email protected] och berätta mer om detta samt vilken kommun det handlar om.

Mvh
Lilith

2006-05-31 @ 18:53:48
URL: http://lilith.blogg.se
Postat av: Sven-Gunnar Hoffstedt

Det är ett cyniskt sätt att använda arbetslösa på och samtidigt tvinga dem att arbeta för ett politiskt parti!! Så länge som man fokuserar på att frisera statistik istället för att skapa förutsättningar till riktiga jobb kommer vi att få se den här typen av effekter.

Har man en egen vilja så får man ingen ersättning, det är maktfullkomlighet tyvärr.....

2006-05-31 @ 20:19:49
URL: http://hoffstedtbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback