Valet närmar sig, sätt på grytan så bjuds du på lite valflä(s)k

Om sossarnas valfläsk kan man läsa om i DN. Det handlar om att minska antalet barn i förskolan, avgiftsfri förskola för alla barn, avgiftsfri barnomsorg för alla barn upp till 12 år Där var fjäsket för barnfamiljerna men man hör inget om ökad valfrihet trots att detta efterfrågas av familjerna, men man hoppas väl att efterfrågan efter ökad valfrihet skall tystna när man erbjuder gratis barnomsorg. 15 000 nya bostäder (ja det kan väl alla som stått år i bostadskö vittna om att det behövs). Möjlighet för alla offentligt deltidsanställda att gå upp till heltid (vad kommer detta att kosta?! Men man får väl ta pengarna från de 200 000 nya jobben i offentlig sektor som v vill ha). Och så kommer fjäsket för de äldre; 2 timmars  hemtjänst/vecka utan biståndsbedömning för alla som fyllt 75 år, trygghetslarm för alla som fyllt 80 år. Tänk att jag vet ganska många 75 åringar som är jättepigga som inte alls behöver hemtjänst och nu skall man erbjuda gratis hemtjänst till alla 75 åringar. Ja, själv hade jag inte sagt nej till 2 timmars gratis städhjälp i veckan. Kunde ju vara trevligt att lägga de timmarna på dottern (men med gratis barnomsorg kan jag kanske låta henne stanna ett par timmar extra och åka hem och städa lite).

Jag tror faktiskt (eller hoppas åtminstone) att dom flesta börjar se igenom valflä(s)kandet, jag menar s har ju faktiskt haft makten i vårt land i 65 av de senaste 74 åren. Och varje valår får vi reda på hur mycket bättre det ska bli om de vinner valet.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback