Byggnadsnämnden

Byggnadsnämndens möte gick snabbt idag (ovanligt mkt ärenden som utgick). Klarade av alla ärenden innan det var dags för lunch (men jag var allt bra hungrig för klockan hann passera tolv).

I gårdagens tidning kunde man läsa att Frälsningsarmén vill bygga ut för att klara av sina soppluncher på lördagarna (har ca 30-40 besökande behövande som kommer). Jag skäms att vi som samhälle inte tar bättre hand om våra svagaste men samtidigt är jag väldigt tacksam att det finns frivilligorganisationer som gör så mycket. Under dagens möte har vi i alla fall klubbat igenom medgivande av planprövning av detaljplanen eftersom vi är positiva till förslaget och därför beredda att medge ändring av detaljplanen (innebär dock inte att planprövning är avgjord).

Vi fick redovisat om Arkitekttävlingen som ägt rum över området kring järnvägsstationen och inre hamnen. Vinnarna kommer även att längre fram bjudas in för att redovisa sitt förslag ytterligare. Personligen tror jag att det är viktigt att allmänheten får tillträde till platserna närmast vattnet, t.ex. hade den föreslagna byggnationen närmast vattnet kunnat innefatta restauranger, nöjesliv, teater, konsthall, konserthall, hotell etc. Som jag tidigare nämnt anser jag att det är oerhört viktigt att vi satsar på turismen och då anser inte jag att privat boende är det ultimata närmast den inre hamnen.

Något förvånad blev jag över att man inte ville gå ut och höra grannar angående nybyggnation av två vindkraftverk (absolut inte störande på föreslagen plats) istället ville man återremittera ärendet för en mindre utredning (eller vad det var dom kallade det för), ev. skulle man titta på om det kunde vara lämpligt att bygga fler på platsen. Visserligen kan det kanske vara bra att bygga flera men nu har det inkommit en ansökan om att få bygga två vindkraftverk på privat mark och så ska det plötsligt utredas om det ska byggas fler alternativt att det ska komma en plan var du kan bygga vindkraftsparker. Visst det kan vara lämpligt med vindkraftsparker men jag tycker också att där det är lämpligt att bygga något enstaka ska man väl kunna göra det (och absolut om det inte stör). Vid voteringen blandades rösterna hej vilt mellan blocken. S, fp och m ville ha återremiss. Jag yrkade på att man skulle gå vidare och höra grannar vilket även c och mp ville.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback