Lokala säkerhetsnämnden

Idag har jag varit på möte med Lokala säkerhetsnämnden. Fick den efterfrågade redovisningen av budgeten (har tidigare skrivit om detta på bloggen).

De lokala säkerhetsnämnderna befinner sig i något som kallas kategori E, vilket bestämmer att vi (och andra styrelser och dylikt som kategoriseras som kategori E) ska får 400 000 kr/år.

Under året 2005 gjorde vi av med 338 553 kronor som fördelades enligt följande:

Arvoden och sammanträdesersättningar: 68 089 kr
Studieresa till Finland: 139 535 kr
Medlemsavgift till KSO: 50 000 kr
Administration: 50 000 kr
Övrigt: 30 929 kr.

2005 hade vi en ingående balans på 782 865 kronor vilket gav en utgående balans på 844 312 kr.

På mötet talades det om att det kan vara bra att ha vissa reserver t.ex. vid ett ökat informationsbehov (t.ex. vid effektökningen vid Ringhals eller något oförutsett), dessutom är utgifterna något olika fördelade under mandatperioden då mandatperioden inleds med utbildning. Vi är den största säkerhetsnämnden med våra 22 ledamöter och skulle samtliga ledamöter komma på varje möte skulle vi ha haft mindre pengar kvar.

Men jag är helt säker på att man skulle kunna driva den lokala säkerhetsnämnden med mindre pengar utan att det för den skull skulle innebära någon skillnad för allmänheten, och jag är säker på att det för många andra också skulle gå och driva sina verksamheter, styrelser etc. mer kostnadseffektivt men när pengar kommer från staten känns det inte lika angeläget att spara in (hade det varit kommunala pengar hade det ju påverkat den kommunala budgeten).  I det stora hela är det kanske inte stora pengar men jag tror på många bäckar små och jag tror att staten är en så otroligt stor ”maskin” att det ”försvinner” mycket pengar in i maskineriet. Vi hade verkligen behövt att mer nogsamt se över våra ”små bäckar” och se om staten satsar på rätt saker. Jag hoppas på regeringsskifte och jag hoppas att den nya regeringen väljer att mer nogsamt se över vart de statliga pengarna hamnar, personligen anser jag att vi främst måste satsa på kärnverksamheter såsom infrastruktur, rättssamhälle, skola, vård och omsorg.

Kommer jag in i riksdagen är detta sådant i alla fall jag tänker vara extra uppmärksam på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback