Varför måla Sverige svart? - Kanske för att det är för dyrt att måla vitt.

Läser i GP att toleransen för svartjobb ökar, 37 % kan tänka sig att köpa svartjobb och 33 % svarar att de själva kan tänka sig att jobba svart. Främst är det män mellan 30-49 år som blivit påtagligt mer positiva sedan den senaste mätningen.
 
Tycker att det kan vara intressant att fråga sig varför acceptansen för svartjobb ökar. Jag tror att man kan se ett antal orsaker till detta.

  • Den höga progressiva inkomstbeskattningen ökar benägenheten att arbeta svart
  • Lite pengar kvar efter skatt ökar benägenheten att betala någon svart dvs. känner inte att man har råd med tjänsten om man är tvungen att betala vad det egentligen kostar
  • Trots mycket högt skattetryck ser vi att det saknas pengar t.ex. i vård, skola och omsorg (”Vart tar alla pengar vägen?”)
  • Skattepengarna används många gånger inte med den omsorg och med den respekt som de förtjänar (t.ex. olika politiska projekt som skall visa att man ”gör något” men som egentligen inte leder till något mer än en pappersprodukt)
  • ”Alla andra fifflar ju” (exempelvis höga chefer, politiker, grannen etc.)
  • ”Sköt dig själv och skit i alla andra” (bara jag slipper så kan de andra betala skatt och så kan jag utnyttja systemet när jag behöver det)
  • ”Jag har minsann betalat så mycket skatt att jag kan ta mig den rättigheten”
 Vidare kan man läsa:
”Anmärkningsvärt är att vänsterpartiet har störst andel anhängare som kan tänka sig att arbeta svart - 44 procent.”

 Men det kanske inte är speciellt anmärkningsvärt, världen är full av dubbelmoral. Och när man tänker på de gamla sanningarna (”när en vänsterpartist börjar tjäna pengar byter de partifärg”, ”det är lätt att vara kommunist om man är fattig” etc.) om vänsterpartister så är det väl kanske inte så konstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback