Gör alla lika fattiga så löser det sig nog

Även om en hel del inom vänstern tycks tro att det så, så blir de fattiga inte rikare av att de rika blir fattigare utan alla tjänar på att kakan växer. Carl Fredrik Johanssons blogg uppmärksammade för ett par dagar sedan ett antal roande motioner från vänsterkongressen. Till exempel anser avdelningen i Östra Göinge att lösningen på Sveriges nationella kris med ökat klassamhälle och social utslagning skall lösas genom att hårdbeskatta höginkomstagare som tjänar över 350 000 kr/år med 20 % extra (ett stilla undran: visste motionärerna, när de skrev motionen, att vi redan har en progressiv beskattning i Sverige, eller menade de att man skulle tillföra ytterligare 20 % på det skattetryck som höginkomsttagare redan är utsatta för?). Dessutom yrkade motionärerna om att införskaffandet av maskiner i produktion som ersätter arbetskraft hårdbeskattas med 30 procent extra i en så kallad straffskatt. Läs motionen här… men, men för att vara lite rättvis kan jag ju faktiskt nämna att partistyrelsen valde att inte stödja motionen….


Kommentarer
Postat av: esteri

läste i Norrköpings Tidningar idag på morgonen en insändare. Insändaren ansåg att ALLA skulle betala 50% i skatt till staten, oavsett lön. Och det som staten skulle få in skulle täcka kostnaderna och överskottet staten då skulle få skulle gå ut till medborgarna. Vi medborgare skulle ALLA dela lika på det överskottet. hmmm... varför ska då jag drivas att öka på min lön? Smart va?!?!

2006-01-13 @ 10:13:40
Postat av: Lilith

Lätt att säga att alla skall dela lika på överskottet om man själv betalar in mycket mindre än man får tillbaka. Personligen tror jag att det hade varit bra för samhällsekonomin om alla betalade någonstans mellan 25-30% i skatt, då hade det lönat sig att få löneökning i stället för som idag när den progressiva beskattningen gör att mkt av löneökningen försvinner om man kommer över gränsen för statlig inkomstskatt

Postat av: esteri

Jag håller helt med dig!

Nu när jag står i startgropen för att starta eget företag, www.leanovation.se, så är nytt styre väldigt väsentligt.

Jag läser din blogg och håller tummarna på att få in dig i minst riksdagen, helst Regering!!!

2006-01-15 @ 17:34:05
URL: http://esteri.blogg.se
Postat av: Lilith

Tackar, jag bockar och bugar mig.

Lycka till med ditt företag!

2006-01-15 @ 19:16:35
URL: http://lilith.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback