Kväll i Veddige

Ikväll skulle jag egentligen befunnit mig i Falkenberg på en intern politikerutbildningskurs, pga. kraftigt snöoväder och min ovilja att riskera att bli stående ensam någonstans längst vägen sent på kvällen gjorde att jag valde att inte åka.

Passade på att följa med på dialogmöte i Veddige istället (slapp köra själv). Mötet var oerhört trevligt och en hel del åsikter kom fram under kvällen. Tanken med dialogmötena är att kommunen ska komma ut och lyssna på vad innevånarna i serviceorterna tycker och även om intentionen är att mest lyssna hörde jag det mumlas lite om att det pratades lite för mycket. När man talar med människor som inte är politiskt engagerade  framkommer ibland att man anser att det är mer "prat än verkstad", man tycker att politiker sitter och lovar och lovar utan att infria det man lovar. Jag hoppas att jag kan uträtta mer än att lova, och jag hoppas att jag inte når dithän att jag börjar lova en massa saker som jag inte kan genomföra. Dessutom är det min fulla övertygelse att man genom ett politisk engagemang har en oerhörd möjlighet att påverka.

Nåväl, vad kom fram på mötet i Veddige? Man ansåg att det behövs fler mindre lägenheter för både yngre och äldre. Man vill inte bli av med yngre nyutbildade förmågor som kan vara till gagn för orten likväl som man anser att äldre ska kunna bo kvar. Man vill ha en cykelväg mellan Derome och Veddige (som parti vet jag att Kristdemokraterna lokalt i Varberg anser att det är viktigt att värna om säkra skolvägar). När den nya Syllingevägen dras kommer man att bli tvungen att korsa denna med cykel, man vill ha en tunnel inunder vägen för att säkra övergången.

Många var rörande överens om att Veddige är en bra plats och att man bör marknadsföra det som är speciellt för Veddige. Man har ett strategiskt läge, fin miljö längst Viskan (vill att "Emanuels promenad" anläggs längst med stranden), behöver marknadsföra och iordningställa tomter, finns både simhall och ishall.

Självklart diskuterades även 41:an en hel del och med på mötet fanns representant från Vägverket, vid ”mitt” bord var man dock skeptiska till att planerna med vägen skulle bli av (har funnits planer på detta länge och planerna skjuts hela tiden upp).  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback