Högst skattetryck i Sverige

Läser i di att Sverige har det högsta skattetrycket i EU. Enligt Eurostats siffror är det endast Danmark och Sverige som har haft ett skattetryck som legat över 50 procent under den tiden undersökningen genomförts (siffrorna sträcker sig tillbaka till 1995).

Kristdemokraterna vill avskaffa värnskatten. Jag ser det som ett steg mot ett mer rättvist skattesystem. Personligen skulle jag önska att vi i Sverige kunde införa proportionell skatt för arbetsinkomster dvs. att skatteuttaget alltid görs med samma procentsats oavsett lön. Jag tycker exempelvis det är mer rättvist att en person som tjänar 10 000 kronor betalar 3 000 kronor i skatt och att en person som tjänar en miljon kronor betalar 300 000 kronor i skatt.

En progressiv skatt (vilket vi har idag) dvs. att ju mer du tjänar desto högre procentsats betalar du, leder till lägre tillväxt, minskat arbetsutbud, ökat svartarbete, skatteplanering mm. Jag vill att vi ska ha ett skattesystem som stimulerar arbete, högre studier samt att man stannar i landet. Jag anser att en progressiv beskattning kan och bör ses som ett straff för dem som arbetar.

Idag är det helt ok att tjäna hur mycket pengar som helst på kapitalinkomster (dvs. har du pengar att investera ska du tjäna ännu mer pengar men har du inga pengar så ska du inte ha en chans att bli rik, om du inte vinner på lotto det vill säga) utan att betala mer än 30 % i skatt samtidigt som den som studerar och arbetar hårt straffas genom att drabbas av en högre skattesats.

Den progressiva skatten gör det också svårare för de familjer som väljer att den ena föräldern jobbar mer/tjänar mer pengar för att den andra ska kunna vara hemma med barnen trots att det innebär en besparing för samhället i minskade barnomsorgskostnader (80 000 – 140 000 kr/år och barn). 

Nu tycker jag att vi höjer våra röster för en mer rättvis beskattning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback