Låt sommarjobbande ungdomar behålla sin lön

Den kristdemokratiska socialministern Maria Larsson går i ett pressmeddelande ut och säger att sommarjobbande ungdomar ska få behålla hela sin lön, även om familjen lever på socialbidrag. Jag tycker det är bra. Givetvis förstår jag resonemanget om att hela familjens inkomst ska vägas in vid bedömningen av socialbidrag, och jag förstår att det kan innebära problem då det skulle kunna innebära att en familj försöker få in mer inkomst till familjen genom att på något sätt lägga över inkomst på sina barn (liksom det har visat sig att det i en del familjer med skuldproblem har förekommit att man har skrivit barnen som ägare till bilen eller dylikt och sedan kommer de ut i vuxenlivet med skulder). Men om man växer upp i en familj med försörjningsstöd är det oerhört viktigt att man får känna att det lönar sig att arbeta. Maria Larsson säger:


"Jag tycker att det är orimligt att socialbidraget reduceras om en ungdom får ett sommarjobb. Det här är ett missförhållande som har pågått under många år. Vi måste istället uppmuntra tonåringar att arbeta extra under ferierna. Det ska inte inverka på socialbidraget. Tvärtom är det guld värt att barn, som kommer från familjer där man saknar jobb och tvingas leva på socialbidrag, kan få etablera sig på arbetsmarknaden genom ett sommarjobb."



läs hela pressmeddelandet här

Kommentarer
Postat av: patti

Läste din blogg, kul att läsa. Du skriver bra.

Postat av: Lilith

Tack! Du verkar ha en trevlig blogg du med.

2006-12-03 @ 18:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback