Respekt och värdighet för äldre och vårdbehövande

Jag har tidigare på bloggen skrivit att jag under en period skall presentera vårt valmanifest. Hittills har jag tagit upp valfrihet ger trygga familjer.

Idag tänkte jag presentera Respekt och värdighet för äldre och vårdbehövande. Många människor känner idag en oro inför det egna åldrandet och kvaliteten inom vård och omsorg. Kristdemokraterna vill slå vakt om en trygg, medmänsklig och gemensamt finansierad omsorg. Vi anser att bemötandet inom äldreomsorgen måste förbättras och fler ska vara nöjda med äldreomsorgens insatser. Bland annat handlar valmanifestet om att boendegaranti med rätt till anpassat boende införs för alla över 85 år, en värdighetsgaranti införs, att eget val ska finnas inom hemtjänsten, att anhöriga ska ha lagstadgad rätt till stöd och avlösning samt att alternativa utförare inom sjukvården ska släppas fram bland annat genom att stopplagen avskaffas. Dessutom vill vi ha en rejäl satsning på psykiatrin.

Läs hela valmanifestet här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback