ett litet klargörande

Idag har socialdemokraterna än en gång stått utanför sin valstuga och presenterat Alliansens politik istället för sin egen. Denna gång handlade det om förslaget om trafikförsäkringen.

Kostnaden för trafikskador har mer än fördubblats sedan år 2000. Då beräknades samhällets skadekostnader till 3,4 miljarder kronor. För år 2006 uppskattas kostnaderna till 7,8 miljarder kronor. Idag betalas 66 procent av kostnaden av skattebetalarna och 34 procent av trafikförsäkringen. Drygt 3 av 10 hushåll saknar bil, framförallt ensamstående kvinnor, ungdomar och äldre. Det innebär att ca 1,5 miljoner hushåll utan bil varje år betalar ca 2 000 kronor vardera till bilisterna.

Alliansen är överens om att samtliga kostnader för trafikskadades inkomstbortfall ska betalas direkt av bilisterna genom den obligatoriska trafikförsäkringen. Varje sparad krona går tillbaka i sänkt skatt för den som arbetar. 7,8 miljarder täcker ungefär en femtedel av alliansens förslag om ett jobbavdrag som ger alla som arbetar omkring 1000 kronor i månaden i lägre skatt. Inspiration till förslaget är Finland. Förslaget leder inledningsvis till höjda premier för att försäkringsbolagen skall kunna bygga upp en buffert för att täcka tillkommande skadekostnader. På sikt, och om skadefrekvensen minskar, kommer premien att sänkas.

I Finland har trafikförsäkringen varit ”privatiserad” sedan 1959. Redan innan reformen i Sverige är den finska trafikförsäkringen billigare än den svenska. En 45-årig man i Västerås betalar ca 2 100 kronor per år för att trafikförsäkra en Volvo V70. Motsvarande kostnad i Tammerfors är ca 1 650 kronor per år.

Premiehöjningen räknas inte på hela bilförsäkringen, utan bara på trafikförsäkringsdelen. Kostnaden för hel eller halv stöld- och vagnskadeförsäkring blir oförändrad. Socialdemokraternas räkneexempel utgår från en fördubbling av hela premie vilket är missvisande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback