”Hittills är kristdemokraterna ensamma om att ha fattat galoppen."

”Hittills är kristdemokraterna ensamma om att ha fattat galoppen. Kd har tagit fram ett förslag som helt avlägsnar dagens godtycke och orättvisa, och det bör de andra partierna i Alliansen ställa sig bakom.”

skriver den politiska chefredaktören P J Anders Linder i SvD den 13 november.  Vad han talar om är kristdemokraternas förslag om att avskaffa fastighetsskatten.

Kristdemokraterna anser att den statliga fastighetsskatten kan och bör avskaffas för att ersättas med en kommunal avgift som maximalt får vara 2800 kronor per år. De kommunala avgifterna ska bara få användas till kostnader för räddningstjänst, fysisk planering och gatuunderhåll. För att ytterligare finansiera reformen föreslår Kristdemokraterna att reavinstskatten på fastigheter höjs från dagens 20 procent till 30 procent.

Många är de kristdemokrater som har haft åsikter om fastighetsskatten. Förra veckan var en av mina favoritpolitiker, Larry Söder, på debatt hos villaägarens förening i Kungsbacka. Han skriver om det på sin blogg, han skriver: ”Om jag som företrädare för Kristdemokraterna gjorde bra ifrån mig får någon annan avgöra.” lika ödmjuk som alltid, vad jag hört gjorde han mycket bra ifrån sig. Även vår riksdagsledamot, Lars Gustafsson, har skrivit insändare i ämnet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback